نکات مهم خرید فرش
نکات مهم خرید فرش چیست ؟

نکات مهم خرید فرش چیست ؟

فرش از جمله وسایلی است که در خانه ما ایرانی ها حرف اول را می زند. گفتنی است که انتخاب فرش مناسب تنها منحصر به رنگ و طرح آن نمی باشد و رازهایی در مورد جنس فرش وجود دارد که باید از آن ها آگاه باشید. در ادامه این مطلب سه دلیل جهت نه گفتن به خریداری فرش رنگی ارزان را برای شما بازگو می کنیم:

 

 

ماندگاری فرش :

یکی از نکات اساسی و مهم هنگام خرید فرش توجه به ماندگاری فرش است. برخی قالی‌های ماشینی عمر طولانی تری نسبت به همانندهای خود دارند. این ویزگی دلایل متفاوتی دارد که در سایر مقالات این سایت به ان اشاره شده است. به طور مثال برخی پاخورترند و در محل‌های پر رفت و امد خانه یا اتاق کودک ماندگاری بالاتری دارند. برخی ماندگاری کمتری دارند و برای دیوارکوب یا تزئین یک محل کاربرد بیشتری دارند. بسته به نوع کاری که می‌خواهید فرش برایتان انجام دهد باید فرشتان را از لحاظ ماندگاری و طول عمر انتخاب نمایید.

نخ بافت فرش:

نخ بافت یکی از مهمترین عامل‌های خرید فرش ماشینی است. قالی‌های ماشینی از الیاف متفاوتی بر پایه مواد شیمیایی ساخته می‌شوند. اکرولیک و پلی استر و پروپلین چند نمونه از آن‌ها هستند. هرکدام از آن‌ها ویژگی خاص خودشان را دارند و شناخت این ویزگی‌ها می‌تواند به انتخاب فرش ماشینی شما کمک کند. اکرلیک‌ها نرم و لطیف تر هستند و در مقابل داغی-مثل اتوی داغ- ماندگاری بیشتری دارند. پلی استرها در برابر رطوبت مقاومند و می‌توانند به راحتی سالها در مناطق رطوبتی به شما خدمت رسانی نمایند. برخی از کارخانه‌های سود جو از نخ نامرغوبی استفاده می‌کنند که اغلب حساسیت‌زاست و بخصوص کودکان و سالخوردگان را درگیر خودش می‌کند.

سبکی و سنگینی فرش:

بسته به محلی که فرش باید در آنجا پهن شود فرش باید سبک یا سنگین باشد. فرش‌های سبک روی سرامیک سر می‌خورند، به خصوص در اتاق کودکان و سالخوردگان استفاده از این فرش‌ها می‌تواند به شدت خطرناک باشد. زیرا شدت اسیب دیدگی این دو طبقه هنگام زمین خوردن بیشتر از بقیه افراد است. برای این افراد سنگینی فرش می‌تواند عامل موثری برای خرید باشد. سنگینی فرش دوصورت است. یا تراکم بالایی دارد که مقدار نخ بکار رفته در ان زیاد است و این کار کیفیت فرش را بالا می‌برد. یا کارخانه از  نخ نامرغوب و ترکیبی استفاده نموده است. شما بعنوان خریدار باید این دوقالی را به خوبی تشخیص دهید. حتی اگر اصرار در خرید فرش سنگین نامرغوب را دارید باید مکان استفاده از آن را هم در نظر داشته باشید تا بعنوان مثال اتاق کودکان نباشد که الیاف به پوست ان‌ها اسیب برساند. یا کودکان را درگیر حساسیت نماید. امروزه برای سر نخوردن فرش روی سرامیک دورتا دور قالی را با چرم می‌دوزند تا روی زمین  ماندگاری بیشتری داشته باشد.

تمیز شدن فرش :

شاید در نظر اول خنده دار به نظر بیایید واژهء تمیزی و شستن را برای فرشی  که از تمیزی و نوی می‌درخشد، بکار ببریم، اما راستش بعد از یک یا دوسال بسته به کاربرد شما این واژه جزو ضروریات به حساب می‌اید. یکی از نکات ضروری هنگام خرید فرش توجه به تمیز شدن فرش بعد از کثیف شدن است. جارو زدن چه دستی و چه برقی فرش‌های طرح برجسته سخت است. اگر شما به تمیزی خیلی مقید هستید برایتان بهتر است از این نقش‌ها استفاده نکنید. مواد غذایی در لابلای این الیاف پست و بلند فرو می‌روند و حسابی برایتان دردسر ساز می‌شوند. اگر چه در زمان حاضر بیشتر قالی‌ها به قالیشویی سپرده می‌شود اما باید بدانید شستن فرش‌های نقش برجسته هم کار راحتی نیست. با این حال نقش برجسته‌ها طرفداران خاص خودشان را دارند و بعنوان مثال در اتاق کار به خوبی خودشان را نشان می‌دهند.

تغییر رنگ و شکل فرش :

یکی از نکات ضروری هنگام خرید فرش ماشینی توجه به جنس فرش بمنظور تغییر رنگ و شکل ندادن فرش است. در شرایط عادی و برابر باید قالی‌ها رنگ و شکل ثابت داشته باشند. اما برخی از فرش‌های گل برجسته به مرور زمان و بعد از شستشو طرح و رنگ خودشان را از دست می‌دهند و به صورت شل و وارفته در می‌ایند. بسته به میزان مدتی که می‌خواهید از فرش استفاده کنید در هنگام خرید به این خصوصیت مهم قالی توجه نمایید. شستشوی این فرش‌ها اغلب به صورت استفاده از شوینده‌های نانو –شوینده‌هایی که کافیست با دستکش ان‌ها را روی الیاف فرش به صورت دورانی مالید و با پارچه تمیز نمایید- و یا شامپو فرش و برس بدون استفاده از اب است.