انواع طرح های فرش
انواع طرح های فرش را بشناسیم! (قسمت اول)

انواع طرح های فرش را بشناسیم!

بافندگی از کهن ترین هنرهای ایرانی است که در تمامی مناطق ایران این شاهکار هنری به دست هنرمندان ایرانی بافته میشود همچنین زیبایی منحصر بفرد رنگ و نقش فرش ها باعث شده است جایگاه ویژه ای در میان مردم دنیا داشته باشد. در هریک از مناطق ایران با بررسی ویژگی های بومی و خاص آن منطقه امکان شناخت و تمیز فرش از یکدیگر را به وجود آورده. عناصر و نمادهای تصویری که همان نقوش و محتوای زمینه قالی را شامل میشود در یک طبقه بندی کلی میتوان قرار داد که عبارت است از:

فرش های طرح آثار باستانی و ابنیه اسلامی:

این طرح ها از نقوش و اشکال تزیینی بناها، عمارت ها و کاشیکاری ها الهام گرفته شده است. طراحان فرش در طول تاریخ در طرح های اصلی این بناها بر حسب سلیقه ی خود دخل و تصرفاتی کرده و طرح های فرعی را در نقش فرش آفریده است. معروفترین طرح ها آثار باستانی و ابنیه اسلامی عبارتند از: گنبد مسجد شیخ لطف الله، سردر امامزاده محروق، گنبد مسجد امام، تخت جمشید، طاق بستان، گنبد قابوس، محرابی کوفی و…

فرش-های-طرح-آثار-باستانی

 

فرش های طرح شاه عباسی:

کلیه این طرح بر اساس گل های خاصی تشکیل شده است که به نام شاه عباسی معروف است. اين گلهای تجريد يافته، ضمن شاخه و برگها و گاه اسليمی ها و ختائی ها در متن و حاشيه فرش، نقشه اصلی را تشکيل می دهند. انواع طرح های این گروه عبارتند از : لچک و ترنج شاه عباسی ، افشان شاه عباسی ، شاه عباسی درختی ، شاه عباسی شیخ صفی ، شاه عباسی جانوری و..

فرش-های-طرح-شاه-عباسی

فرش های طرح اسلیمی:

قالب اصلی اين طرح را شاخه های دورانی در ميان برگها تشکيل می دهد. اين شاخه ها، تجريد يافته طرح درخت می باشند. به زبانی دیگر این طرح بر مبنای گردش های منظم و بغایت سنجیده ی بند های اسلیمی است. اسليمی انواع بسيار زياد دارد و معمولا در بيشتر قالبها اين طرح تکرار می شود اما در بعضی فرشها اين طرح مسلط است. معروفترين طرح آن، اسليمی دهن اژدر است. در اين نوع اسليمی انتهای هر شاخه به دو بخش متقارن منشعب می گردد و بصورت فکين اژدها نشان داده می شود و روی ساقه شاخه ها جوانه هايی در نقاط مختلف تزئين شده است که بيشتر اين جوانه ها را اسليم می نامند. انواع مختلف طرح ها اسلیمی عبارتنداز اسليمي، اسليمی بندي، اسليمی شکسته، اسليمی دهان اژدر، اسليمی لچک ترنج، اسليمی ترنجدار و اسليمی ماري

فرش-های-طرح-اسلیمی

در مقاله های بعدی ادامه ی دسته بندی و طرح های مختلف فرش گفته خواهد شد تا شما کاربران عزیز به راحتی بتوانید انواع طرح فرش را در این شهر پر از فرش تشخیص دهید و طرح مورد علاقه ی خود را انتخاب کنید.