چیکار کنم فرش ام بید نزنه؟

چیکار کنم فرش ام بید نزنه؟

بیدزدگی در فرش های ماشینی و فرش دستباف یکی از مشکلات رایج بین تمام فرش ها است. بیدها در بین تمام حشراتی که به فرش آسیب میزنند از همه خطرناک تر و مضر تر هستند. فعالان عرصه قالی به حشره بید قاتل زردرنگ فرش می گویند.

 

حشره بید پروانه کوچک زرد رنگی میباشد که طول بدن آن معمولاً بین ۹ تا ۱۲ میلیمتر است و سالی دوبار تولید مثل می کند یک بار در اواخر بهار و اوایل تابستان و یک بار هم در اواخر پائیز و اوایل زمستان. پروانه‌های ماده ای که در بین پرزها و الیاف فرش راه پیدا میکنند معمولا در طول ۲ تا ۳ هفته ی عمر خود چیزی حدود صد تخم می‌گذارند؛ این حشرات تمایل زیادی به تغذیه از پروتئین موجود در پشم دارند برا همین به سرعت الیاف پشمی فرش را مورد حمله قرار میدهند و آن را از بین میبرند تا جایی که اگر به موقع اقدامات لازم جهت ار بین بردن بیدزدگی ها انجام نشود نهایتا تنها چله قالی یا فرش باقی خواهد ماند همچنین از آنجاییکه رطوبت در رشد بیدها موثر است مشکل بیدزدگی در شهرهای شمال کشور بیشتر است.

 

راهکارهای برای پیشگیری از بیدزدگی:

_ اگر رنگ فرش هایتان روشن نیست در زیر آن میتوانید توتون یا تنباکو بریزید با این کار نه تنها بید بلکه بقیه حشرات موذی را از فرش و خانه تان دور می کنید.

_ اگر از فرشی استفاده نمیکنید پارچه ای سفید روی آن پهن کنید و نفتالین پودر شده روی آن بپاشید و فرش را لوله کنید. مرحله اصلی در این روش بسته بندی فرش است زیرا باعث میشود گاز انتشار یافته از نفتالین در اطراف باقی بماند و بهترین وسیله برای بسته بندی نایلون است.

_ رطوبت از عوامل موثر در بیدزدگی است بنابراین برای رفع رطوبت هر از گاهی فرش هایتان را در معرض هوای آزاد و نور خورشید قرار بدهید تا رطوبت آن از بین برود.

_ فرشی که روی دیوار باشد را بید راحت تر مورد حمله قرار میدهد بنابراین اگر تابلو فرش یا قالیچه ای دارید که به دیوار زده اید هر از گاهی سری به آن بزنید و به دقت بررسی کنید که بید به آن حمله نکرده باشد.

_ وجود گرد و غبار طولانی مدت یکی دیگر از علت های بیدزدگی محسوب می شود؛ بنابراین اگر فرش تان را در محلی قرار دادید که رفت و آمد در آنجا کم است یا قسمت هایی از آن در زیر پایه های مبل، میز و یا صندلی قرار دارد بهتر است برای جلوگیری از هجوم بیدها حداقل هفته ای یک بار سطح فرش را از هر وسیله ای خالی کرده و همه قسمت های آن را جارو برقی بکشید بطوریکه همه گرد و غبارهای موجود از بین برود.

_ اگر سرتان خیلی شلوغ است یا وقت ندارید که کارهایی که گفته شد را انجام دهید با اسپری کردن سموم استاندارد و بی خطر برای انسان جلوی پیشروی بیدهای فرش خوار را بگیرید.