فرش وینتیج یا پتینه چه نوع فرشیه؟

فرش وینتیج یا پتینه چه نوع فرشیه؟

فرش های ماشینی همان قدر که محبوب هستند، همان قدر هم باید با کیفیت و با ظرافت باشند. فرش کهنه نما از جمله فرش هایی است که در بین فرش های ماشینی طرفداران بسیار زیادی دارد و از آنجا که فرش کهنه نما به فرش هایی با قدمت بالا بسیار شباهت دارد مورد توجه قرار گرفته است.

بسیاری از مشتریان فرش به فرش کهنه نما شده و فرش هایی که در آن ها شدت رنگ کاهش یافته است و کهنگی وجود دارد، علاقه دارند. به همین دلیل کسانی که در صنعت فرش فعالیت دارند، فرش کهنه نما را از فرش نو و جدید تهیه می کنند و با استفاده از روش های خاصی که به آن اشاره می شود اقدام به کهنه نما کردن فرش می کنند.

فرش ماشینی کهنه نما که اصطلاحا پتینه یا وینتیج گفته میشود با استفاده از نقشه هایی شبیه به فرش دستباف می بافند و تولید می کنند. وینتیج Vintage به هر وسیله یا کالایی که با پسوند وینتیج همراه باشد، به شکلی کهنه نما، پتینه یا فراتر از آن عتیقه به حساب می ‌آید گفته میشود. با این توصیف، می ‌توان گفت که فرش وینتیج، در واقع فرش کهنه نما یا کهنه کاری شده است.

از آنجا که فرش های دستباف کهنه بسیار ارزشمند هستند و قیمت بسیار بالایی هم دارند کسانی که در صنعت فرش فعالیت می کنند از فرش کهنه نما به عنوان جایگزین فرش هایی با قدمت بالا استفاده می کنند که علاقه مندان به فرش های کهنه نما با قیمت مناسب بتوانند این نوع فرش را با قیمت مناسب تهیه کنند.

 

فرش جهیزیه

فرش کهنه نما در گذشته هم طرفداران بسیاری داشته و بسیاری از افرادی که فرش دستباف نو داشتند و از رنگ خام و زننده آن خوششان نمی آمد برای کهنه نما کردن فرش آن را در کوچه ، بازار و محل هایی که پر رفت و آمد بود زیر پای رهگذرها می انداختند و یا در جلوی آفتاب پهن میکردند و یا به وسیله آب، خاکستر و چوبک فرش را شستشو می کردند تا فرش کهنه نما بشود. در حال حاضر نیز از روش ها جدیدی در کنار روش های سنتی برای کهنه نما کردن فرش ها استفاده می شود.

یک از روش های کهنه نما کردن فرش، عمل دواشور کردن است. در حال حاضر دواشور کردن یکی از مهمترین روش هایی میباشد که برای کهنه نما کردن فرش استفاده می شود. در این روش از هیپوکلریت کلسیم که یک ماده شیمیایی است و در اصطلاح تجاری به آن سود و پودر سفید گری نیز گفته می شود برای دواشور کردن فرش استفاده می شود به این روش کلرینه کردن نیز میگویند و زمانی که از آن استفاده می شود الیاف و پشم فرش با از دست دادن فلس های خود حالت صیقلی پیدا می کند.

فرش کهنه نما مزایای زیادی دارد و به همین دلیل است که روز به روز طرفداران ان بیشتر میشود. فرش کهنه نما مختص به ایران نیست و در کشورهای اروپایی نیز مشتریان زیادی دارد. فرش کهنه نما به علت ظاهر و جلوه ای که دارد به فرش های دستباف قدیمی بسیار شبیه است و برای استفاده در منزل بسیار مناسب است و به منزل اصالت خاصی می بخشد. در کنار آن می توانیم به قیمت فرش کهنه نما اشاره کنیم که نسبت به فرش دستباف قدیمی قیمت بسیار مناسبی دارد. کسانی که به سنت و اصالت اهمیت می دهند فرش کهنه نما برای آن ها می تواند یک انتخاب مناسب باشد.