لکه بری فرش
لکه بری فرش بدون شست و شو

لکه بری فرش بدون شست و شو

 

بعضی وقت ها برای ما پیش آمده که فرش هایمان فقط با یک لکه کوچک کثیف و آلوده شده است. گاهی آنقدر آن لکه کوچک است که نیازی به شستشوی آن توسط دستگاه یا بخارشوی نمیباشد.

برای تمیز کردن فرش بدون شستن باید به نکاتی که در ادامه ذکر میشود دقت داشته باشید. نکته اولیه و مهم این است که هر گونه آلودگی و لکه ریخته شده روی فرش را سریعا جمع کنیم؛ زیرا ماندن عامل آلوده کننده فرش روی آن اثر لکه را بیشتر میکند و پاک کردن آن لکه سخت میشود.

لکه بری فرش

مورد دیگر برای لکه بری استفاده از موادشیمیایی و طبیعی است. اما باید توجه داشته باشید که خیلی از فرش ها به مواد شیمیایی واکنش نشان داده و تخریب می شوند و خیلی از افراد نیز به مواد شیمیایی حساسیت داشته و نمی توانند از آنها استفاده کنند. پس برای استفاده از مواد شیمیایی میتوانید از دستکش و ماسک استفاده کنید و تست نقطه ای آن روی فرش نیز انجام شود. بهتر است از پاک کننده های طبیعی برای رفع لکه ها استفاده شود.

پس از استفاده از هر گونه مواد طبیعی و شیمیایی باید آن را در جریان کامل هوا قرار دهید تا خشک شود.

برای پاک کردن لکه ی چای از روی فرش روش های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از سرکه سفید است. برای بردن لکه چای از روی فرش ابتدا مقدار کمی آب به محل لکه بریزید تا چای رقیق تر شده و اثرش کم رنگ تر شود. سپس مقداری محلول سرکه و آب را به محل اسپری کنید و با یک دستمال به محل بکشید تا اثر چای پاک شود.

از-بین-بردن-لکه-روی-فرش

روش دیگر پاشیدن نمک و مقداری نوشابه بر روی لکه چای میباشد. شما میتوانید این کار را تا زدودن لکه به طور کامل از بین ببرید.

استفاده از جوش شیرین برای لکه بری چای روشی دیگر است.

لکه های سر سخت دیگری که بر روی فرش ایجاد میشود لکه های لاک است. شما می توانید با استفاده از چاقو یا سوهان ناخن لکه لاک غلط گیر یا لکه لاک ناخن را برداشت سپس با استفاده از استون، اسپری مو و محلول هیدروژن پراکساید ان لکه را از بین ببرید.

البته توجه داشته باشید موارد ذکر شده را مستقیما روی فرش نریزید و ابتدا یک دستمال یا گوش پاک کن را با مقداری محلول مدنظر اغشته کنید و به محل لکه بزنید.

برای راحت شدن از شر لکه های مزاحم جوهر خودکار میتوانید از سرکه سفید و آبلیمو استفاده کنید. برای استفاده از سرکه سفید ابتدا محل مورد نظر را به آرامی در یک ظرف حاوی سرکه فرو ببرید و حوله یا پارچه ای ضخیم روی آن قسمت بیندازید و محکم فشار دهید نهایتنا لکه به پارچه یا حوله منتقل میشود.

بعضی مواد زمانی که بر روی فرش ریخته می شوند معمولا لک های زرد رنگی برجای میگزارند مانند زعفران، زرد چوبه و شله زرد.

ابتدا با استفاده از یک دستمال تمیز عامل زردی را از روی فرش بردارید. نکته مهم این است که هرگز برای از بین بردن لکه های زرد از روی فرش از آب سرد استفاده نکید و حتما از آب گرم استفاده کنید. سپس از روش های زیر می توانید لکه را از بین ببرید.

شما میتوانید نوشابه ، قرص آسپرین و مایع ظرفشویی را باهم مخلوط کرده و به محل مورد نظر ببریزید و لکه ها را حذف کنید.