تار و پود فرش چی هست
تار و پود فرش چی هست؟؟

تار و پود فرش چی هست؟؟

 

قالی از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در این مقاله سعی داریم شما کاربران عزیز را با اجزای مختلف فرش یا قالی آشنا کنیم.

یک قالی از تار و پود و پرز و یا خواب فرش که به آن معمولاً گوشت فرش هم می گویند تشکیل شده است. تار در فرش عبارت است از نخ هایی که موازی یکدیگر در طول فرش قرار می گیرند. این نخ ها ممکن است از ابریشم، پشم و یا پنبه تشکیل شده باشد.

 

پود فرش عبارت است از رشته نخ هایی که به صورت موازی یکدیگر از بین نخ های تار گذشته و به طور افقی در دار فرش عبور داده می شوند. جنس این نخ ها معمولاً در فرش های عالی ابریشم و در فرش های خوب از پشم و در قالی های متوسط تا معمولی نخ پنبه است. البته باید دانست که استفاده نخ پنبه ای برای پود به واسطه محکم بودن و همچنین عدم کشش زیاد آن برای فرش مناسب تر میباشد. پرز (خواب) فرش، سطح خارجی آن را تشکیل می دهد که به وجود آمدن طرح و رنگ های مختلف در فرش به واسطه وجود آن هاست. جنس پرز فرش را در قالی های ممتاز و عالی ابریشم و در سایر قالی ها پشم تشکیل می دهد.

تار و پود فرش چی هست؟؟

 

 

خواب فرش به وسیله گره هایی که در تارها می خورد به وجود می آید. پس از آن که یک رج گره زده شد آن گاه نخ پود روی آن قرارمی گیرد. ممکن است پس از هر رج گره یک تا سه نخ پود روی آن قرار گیرد. در این صورت در اصطلاح بافندگی به آن هر جین سه پود (و یا هر جین دو پود و…) می گویند و در صورت وجود یک نخ پود به آن جین در میان می گویند.

امیدواریم با اطلاعاتی که در اختیار شما کاربران عزیز قرار دادیم بتوانید برای خرید فرش انتخابی درست و دقیق داشته باشید و از انتخاب خود لذت ببرید.