فرش گل برجسته
آیا فرش گل برجسته خوبه؟

آیا فرش گل برجسته خوبه؟

اولین جرقه‌های تولید فرش گل‌ برجسته در شهر اصفهان و به دستان استاد علی خدادادی خورد. علی خدادای در سال ۱۳۵۶ شروع به بافتن این نوع از فرش کرد و نتیجه تلاش حدودا ده ساله این هنرمند اصفهانی فرشی شد که با نام بوستان شناخته می‌شود. فرش بوستان و آثار دیگر هنرمندان کشورمان تولیدکنندگان فرش ماشینی را وادار کرد که به سراغ تولید انبوه این نوع از فرش بروند و به این شکل فرش گل برجسته وارد عرصه فرش‌بافی شد.

فرش گل برجسته

فرش گل برجسته چگونه است؟

فرش های ماشینی گل برجسته در دو دسته ، 1000 شانه تراکم 3000 و 1200 شانه تراکم 3600 قابل بافت هستند که در تولید این نوع از قالی به جز نخ اکریلیک هیت ست شده از نخی با نام نخ هایبالک استفاده می شود به همین دلیل این فرش به اسم فرش هایبالک در بازار به فروش می رسد .   مرحله بافت در فرش ماشینی گل برجسته مانند دیگر فرش ها است و تفاوتی ندارد اما بعد از ورود به مرحله آهار ، قسمت هایی که از نخ هایبالک است توسط حرارت در ارتفاع کمتری قرار می گیرد یا به عبارتی باعث فرو رفتگی در فرش می شود . به این فرش ها فرش گل برجسته می گویند . البته توجه داشته باشید که قسمت های برجسته یا فرو رفته در فرش به اندازه 1 میلی متر است برای مثال : در فرش 1200 شانه گل برجسته که ارتفاع نخ خاب آن 7 میلی متر است ، قسمت های فرو رفته دارای ضمانتی تقریبا 5 میلی متر می باشد.

آیا فرش گل برجسته خوبه؟

از مهم ترین مزایای فرش ماشینی برجسته می توان به ظرافت و زیبایی بینظیر آن اشاره کرد که همین دلیل سبب شده تا در همان اوایل ورود به بازار مورد استقبال خریداران فرش قرار گیرد و فرش گل برجسته ماشینی را به عنوان زیباترین فرش ماشینی خریداری کنند . این فرش ها معمولا در رنگ های خاصی مانند : فرش گل برجسته کرم ، سرمه ای ، فندقی یا نسکافه ای ، آبی کاربنی و فیروزه ای بافته می شوند و مناسب برای هر دکوراسیونی هستند تا زیبایی منحصر به فردی را به خانه شما عزیزان هدیه کنند . همانطور که دانستید ، قسمت های فرو رفته در فرش ماشینی گل برجسته به اندازه ای نیست که دچار مشکل شود اما شاید شنیده باشید که کثیفی و گرد و غبار در بین برجستگی ای های فرش سبب دشواری در شستشو و جارو کردن آن می شود ، اما این مطلب برای فرش های ماشینی گل برجسته نادرست است و معمولا گلیم فرش ها ، فرش های مدرن و فانتزی برجسته از این معایب برخوردار هستند.